
Mi a közös vonás a napelemet telepítők és a villanyautósok között? Az, hogy mindkét csoportra jellemző, hogy szívesen alkalmazza az új fejlesztéseket, az új, és izgalmas technológiákat, törődnek a környezetvédelemmel, és tudatosan igyekeznek bánni pénzügyeikkel. További közös vonás a pályázatok tekintetében is megfigyelhető, hiszen jelenleg Magyarországon, rendkívüli érdeklődést és támogatást kapnak mind a lakossági e-autó pályázatok, mind a lakossági napelemes pályázatok.
Az elektromos autók vásárlásakor és egy napelemes rendszer telepítésekor is főként a környezettudatosság és a pénzügyi megtérülés a fő motiváció. Kombinálva mindkettőt gyorsabb megtérüléséhez vezethet, hiszen nem fizetünk sem az üzemanyagért, sem az áramért, és ingatlanunk, illetve járművünk is megújuló energiával fedezi szükségleteinket.
Aki elektromos autóval szeretne takarékoskodni az üzemanyagon, a szervizelés és üzemeltetés költségén és a parkoláson, az minden bizonnyal a villanyszámlát is szívesen csökkentené vagy lenullázná.
Miért függ össze a napenergia felhasználása az elektromos autók számának növekedésével?
A világ kormányai a klímasemlegességi cél elérése érdekében a dízel- és benzinüzemű járművek értékesítésének fokozatos megszüntetését és a fogyasztók elektromos, lakossági töltőrendszerek vásárlásának ösztönzését kívánják megvalósítani. Ezzel az új benzin- és dízelüzemű személygépkocsik és kisteherautók 2030 -ig történő értékesítésének fokozatos megszüntetése felé haladunk, ezzel egyidőben fel kell gyorsítanunk az elektromos járművek töltőhálózatának bővítését is.
A klímasemlegesség jegyében, a megújuló energiák is fontos szerepet kapnak, így különböző útiterveket dolgoznak ki, amelyekre az egyik legjobb megoldási alternatívát a napelemes rendszerek jelentik.
Napelem és elektromos jármű töltőrendszer
Ha Ön elektromos jármű (EV) tulajdonosa, vagy szeretne azzá válni, akkor jó esélye van arra is, hogy megvizsgálja az elektromos töltőport telepítését otthonában. Az otthoni töltőportok kényelmes módot biztosítanak az elektromos járművek tulajdonosai számára, hogy feltölthessék elektromos autóikat anélkül, hogy nyilvános töltőállomást kellene keresniük.
Az otthoni töltőállomások a meglévő elektromos hálózatból merítik az energiát. Ennek az elektromos áramnak a költsége megegyezik a háztartások egyéb villamosenergia -felhasználásával, és figyelembe véve azt a tényt, hogy egy elektromos autó jelentős mennyiségű energiát képes felvenni, némileg költséges lehet.
Éppen ezért a töltőállomás és a napelemes rendszer párosítása nagyszerű megoldás az elektromos járművek tulajdonosai és a napelem -tulajdonosok számára egyaránt.
Költség- és megtérülés számítás
Annak megállapításához, hogy hány napelemre van szüksége az elektromos autó üzemanyagának feltöltéséhez, számos tényezőt kell figyelembe venni.
A napelemes rendszer és az elektromos töltőállomás kombinációja számos előnnyel jár, és költséghatékony módon biztosítja a napenergia előállítását és felhasználását. Ha olyan napelemes rendszert próbál beállítani, amely elegendő energiát tud biztosítani elektromos autójának az üzemanyaghoz.
Számításunkban egy átlagos családi ház 13-15 ezer forintos havi villanyszámlát fizet (évente ~168.000,- Ft), mely egy 4 kW-os napelemes rendszernek felel meg. A kulcsrakész rendszer bruttó 1,5-2 millió forint.
Ha a háztartásban van olyan autó, amivel naponta 50-60 km-t közlekednek, akkor annak elektromosra cserélése is észszerű döntés lehet. Ha ennél több a megtett kilométerek száma, a napelemes rendszer még jobban megéri. Egy középkategóriás villanyautó fogyasztása éves átlagban nagyjából 17 kWh/100 km. Havi 1800 km használatot feltételezve ez 306 kWh extra energiaigényt jelent havonta, ami egy 3,3-3,5 kW-os napelem rendszerrel akár otthon, zölden is megtermelhető. Még egy nagyon takarékos autó esetén is legalább havi 50ezer forintos az üzemanyag költség, amit egy ilyen rendszerrel közel nullázni lehet. Tehát 2,5- 3 évnyi normál tankolási költségből kihozhatjuk a villanyautót ellátó napelemes rendszert.
Jelenlegi villamos energia árakkal és rendszerhasználati díjjal kalkulálva, tisztán csak a napelemes rendszerünk 8-9 év alatt megtérül. Azonban az energiaárak emelkedése biztosra vehető, így befektetésének megtérülése idővel még inkább javulni fog főleg, főleg ha még elektromos autót is tervezünk vásárolni. Látható tehát, hogy a kezdeti költségek hamar megtérülnek, mindamellett, hogy környezetbarát módon, lokálisan termeljük meg az energiánkat.
Magyarországon hálózatra tápláló szolár rendszerek terjedtek el, így nem kell aggódni, ha éjszaka töltjük az autót, amikor nem süt a nap. A szaldós elszámolás az év végén összesíti a fogyasztás és termelés mértékét, így az otthoni villanyautós töltők biztonsággal üzemelnek a házi napelemes rendszerről is! Nem szükséges plusz munka vagy a rendszerek külön összekötése.
Miért jó az otthoni energiatárolás?
A szaldós elszámoláshoz 2023. évvégégig van lehetőség csatlakozni. A szaldó elszámolás teljes körű kivezetésének kötelezettsége 2023. december 31. után terheli Magyarországot. Attól fogva állami támogatás igénybevétele nélkül sem lehet új háztartási méretű kiserőművet szaldó elszámolással telepíteni. A napenergia szélesebb körű hasznosítása érdekében a támogatott háztartási kiserőművekre a jelenlegi szaldóelszámolás helyett 2024-től, a hálózatból vételezett, valamint a hálózatba táplált energiát és az ahhoz kapcsolódó költségeket külön-külön kell, majd elszámolni, ez a kettő pedig nem egyenlítheti ki egymást egy közös elszámolás keretében, azaz bruttó elszámolás fog életbe lépni.
A bruttó elszámolás bevezetésének nem célja, hogy a napelem piac hanyatlásnak induljon, vagy, hogy a megtérülési idő meghosszabbodjon, vagy esetleg egyáltalán ne érje meg a telepítés. A bruttó elszámolás bevezetésének alapvető indoka, hogy racionalizálja a napelemes rendszerek működésének következtében felmerülő költségeket, és ezzel együtt előtérbe kerüljön az otthoni energiatárolás is.
Otthoni energiatárolás okosan
A házakra telepített napenergia -rendszerek többsége nappal több áramot termelhet, mint amennyit háztartása napközben elhasznál, amikor ez megtörténik, a napelemes rendszer invertere a felesleges villamos energiát visszajuttatja a központi hálózatba. Ez a szaldós elszámolás esetében még teljesen rendben is van, de bruttó elszámolás mellett, már érdemes lesz egy villamosenergia-tároló által a nappal megtermelt energiát a tényleges felhasználásig otthon raktározni, ezáltal maximálisan kihasználni a napelemrendszer nyújtotta lehetőségeket. A napelem – tulajdonosoknak érdemes lesz a megtermelt energia tárolását megoldani, akár otthoni akkumulátor -rendszer, akár elektromos jármű (EV) megvásárlásával.
Azt már tudjuk, hogy a hálózatra visszatápláló rendszernél az ad-vesz folyamata ismétlődik. A szigetüzemű rendszereknél, a kihelyezett akkumulátorokra van rácsatlakoztatva a napelemes egység, és onnan használjuk fel az általunk napközben megtermelt energiát, de ezen kívül választhatjuk még a hibrid napelemes rendszert is.
Azért, hogy ne a szolgáltatótól kelljen megvenni az áramot, érdemes a napközben megtermelt energiát eltárolni azokra az időszakokra, amikor energiaszükséglet van, de termelés nincs. Ekkor jönnek a képbe az akkumulátorok és a hibrid inverterek.
A hibrid rendszer előnye, hogy el is tudjuk tárolni a termelt energiát későbbi felhasználásra, és valóban csak a legvégső esetben kényszerülünk arra, hogy a szolgáltatótól vegyünk áramot. Egy hibrid inverter esetében, mindkét áram felhasználási módszer működhet, akár külön-külön, akár egyszerre. A klasszikus értelemben vett hibrid napelemes rendszer tehát egyszerre van rácsatlakozva akkumulátorokra és magára a hálózatra is.
További jó hír a hibrid technológia szerelmeseinek, hogy a hibrid napelemes rendszerek remek párost alkotnak az elektromos autókkal, így aki alternatív megoldást szeretne, az bátran töltheti az akkumulátorok helyett, az elektromos autóját is.
Mennyibe kerül egy elektromos jármű feltöltése?
Ami a töltés költségeit illeti, sok elektromos autót forgalmazó azt állítja, hogy 12 és 18 kWh közötti villamos energiára van szüksége ahhoz, hogy 100 km -t tudjon utazni. Ha ez az áram megújuló energiaforrásból származik, akkor az elektromos autó üzemeltetési költségei minimálisak lesznek.
Ha napközben otthon tartózkodik, töltheti elektromos autóját közvetlenül a napelemes rendszerből, amikor napenergiát termel. Ha azonban olyan, mint a legtöbb elektromos autótulajdonos, és éjszaka szeretné feltölteni elektromos járművét, akkor érdemes olyan rendszerbe befektetni, amely képes a napközben megtermelt energia tárolására, ennek köszönhetően éjszaka töltheti elektromos autóját, az akkumulátorban tárolt napközben megtermelt napenergiából.
Gondolj a holnapra még ma
Amikor úgy dönt, hogy telepíti a napelemes rendszert, döntő fontosságú annak eldöntése, hogy szeretne -e otthoni töltőpontot hozzáadni. Még akkor is, ha két vagy három év múlva szeretne csak elektromos autót vásárolni, már most a napelemes projektjét ennek figyelembevételével kell megterveznie, mert hatással lehet az inverter típusára és a szükséges panelekre.
A napelemek költséghatékony módon töltik fel elektromos autókat, de minimálisan 6-12 napelem panelt igényelhetnek.
Ha a napelemes rendszerének megtervezéséhez, ezeket is figyelembe kell vennie és segítségre van szüksége, ne habozzon, írjon nekünk ide kattintva!
Forrás: https://villanyautosok.hu/2020/03/05/villanyauto-toltes-otthon-napelemmel/; https://villanyautosok.hu/2020/06/20/elet-a-szaldos-elszamolas-megszunese-utan/